پروژه عملی دانش آموزان بهارستان: ساخت ترازو و نیروسنج
پروژه عملی دانش آموزان بهارستان: ساخت ترازو و نیروسنج
در تلاشی دیگر همراه با ابتکار دانش آموزان دبیرستان بهارستان بودیم. این بار بازهم علاقهٔ شگفتانگیز آنان به علوم عملی به چشم میخورد. دانش آموزانی که به همت و رهنمودهای استاد فیزیک برجسته دبیرستان، آقای الیاس پور احمد، توانستند ترازویی برای اندازهگیری جرم و نیروسنجی برای اندازهگیری وزن بسازند. در این پروژه هیجانانگیز، دانش آموزان با استفاده از مفاهیم فیزیکی که از آموختههای درسی خود بهرهمند شدهاند، توانستند ابزارهایی را طراحی و ساخت کنند که نه تنها در افزایش تجربه عملی دانش آموزان مؤثر بوده، بلکه همچنین این ابزارها به عنوان وسایل آموزشی جذاب و موثر در همان درس بهره وری داشت.
آقای الیاس پور احمد، دبیر و استاد فیزیک، اظهار داشت: خلاقیت و تفکر پژوهشی دانش آموزان این مدرسه بسیار قابل تحسین است. این پروژهها نشان از توانمندی و پتانسیل بالای آنان در زمینهٔ علوم عملی دارد. امیدوارم که این انگیزه و ابتکار در آیندهٔ شغف آنان به علوم را بیشتر افزایش دهد.
تجربه کار عملی در درس فیزیک برای دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد. به صورت خلاصه می توان به این موارد اشاره کرد.
- تجسم مفاهیم فیزیکی
با انجام کارهای عملی، دانش آموزان قادر به تجسم مفاهیم فیزیکی مختلف میشوند. به جای محدود ماندن به تئوریها و مفاهیم انتزاعی، آنها میتوانند مفاهیم را در محیط عملی تجربه کنند و این امر باعث تقویت درک و یادگیری عمیقتر میشود. - توانایی حل مسائل
کارهای عملی به دانش آموزان این فرصت را میدهند که مسائل فیزیکی را در محیط واقعی حل کنند. این تجربه باعث تقویت مهارتهای حل مسائل، تفکر منطقی، و تحلیل دقیق مسائل میشود. - تقویت مهارات عملی
دانش آموزان با انجام آزمایشها و پروژههای عملی، مهارتهای عملی نظیر استفاده از وسایل آزمایشگاهی، ابزارهای اندازهگیری، و اجرای آزمایشها را تقویت میکنند. این مهارتها نقش مهمی در زندگی حرفهای و تحصیلی آنها خواهد داشت. - انگیزه برای یادگیری
تجربه کار عملی میتواند انگیزه دانش آموزان را برای یادگیری درس فیزیک افزایش دهد. وقتی که دانش آموزان مشاهده میکنند که چگونه مفاهیمی که در کتاب خواندهاند در عمل کاربرد دارند، احتمال ترکیب مطالب و پیشرفت در یادگیری بیشتر میشود. - استقلال در یادگیری
کارهای عملی به دانش آموزان این امکان را میدهند که به صورت مستقل به یادگیری بپردازند. آنها میتوانند خود را در مسیر یادگیری قرار دهند، مشکلاتی که در طول انجام پروژه ممکن است برخورد کنند را حل کنند و از این طریق مهارتهای خود را بهبود بخشند.
با کلیه این نکات، مشخص است که تجربه کار عملی در درس فیزیک نقش بسیار مهمی در تقویت تفکر علمی، مهارات عملی، و انگیزه دانش آموزان دارد و به آنها این امکان را میدهد که در یادگیری علوم تجربی پیشرفت کنند. با ساخت این ابزارهای اندازهگیری، دانش آموزان دبیرستان بهارستان (بهترین دبیرستان رشت) به دنیایی جدید از علم و فناوری پا گذاشتهاند. تلاش و همکاری گروهی آنها نشان دهندهٔ این است که مدرسه تلاش مضاعفی برای ارتقاء تجربههای علمی دانشآموزان خود دارد و این مسیر پررنگ در تربیت نسلی با توانمندیهای نوین است.